De-a lungul secolului trecut Statele Unite au ocupat aproape intotdeauna primul loc in topul celor mai confortabile locuri de pe pamant, capatandu-si pe buna dreptate numele de "tara tuturor posibilitatilor". In cea mai dezvoltata economie a lumii aparatele de aer conditionat, cuptoarele cu microunde si frigiderele care creeaza instantaneu cuburi de gheata reprezinta electrocasnice obisnuite, vazute de majoritatea oamenilor mai mult ca o necesitate, decat ca un lux, scrie Financial Times.
Insa la momentul actual, cand SUA se afla atat de aproape de recesiune, viata a devenit putin mai dificila pentru americanul de rand. Cu o putere de cumparare a dolarului care scade pe zi ce trece - este nevoie de 2,66 dolari pentru a cumpara aceleasi bunuri pe care ai fi reusit sa le cumperi cu 1 dolar in 1980 - si cu venituri in scadere, americanii se vad nevoiti sa renunte la unele din produsele care le-au facut viata atat de buna. In Europa de Vest consumatorii se afla intr-o situatie similara, Franta devenind prima economie majora din zona care recunoaste ca a intrat intr-o perioada de recesiune.
Insa in Asia, in Europa de Est si in America de Sud, zone in care multe economii se afla inca in crestere, viata a devenit mai buna in cazul consumatorilor din clasa de mijloc care abia se consolideaza deoarece mai multi oameni ca niciodata isi pot permite sa cumpere produse de baza cum ar fi pasta de dinti, televizoarele sau samponul.
"Pe pietele dezvoltate (precum cea a Statelor Unite) consumatorii incearca sa isi conserve puterea de cumparare, ceea ce a determinat scaderea comertului la momentul actual", afirma Jeffrey Palma, expert in cumpararea de actiuni al bancii de investitii UBS. "Insa pe pietele emergente situatia este cu totul alta", adauga el. "Veniturile cresc ... iar comertul se desfasoara bine in continuare".
In Statele Unite oamenii isi schimba