PREMIERĂ. Filmul „Schimb valutar“ va intra de mâine pe marile ecrane.
Românii care au avut coşmaruri „de tranziţie“, cu valutişti, vize, paşapoarte şi bani sunt invitaţi la o poveste care le va suna familiar: „Schimb valutar“, în regia lui Nicolae Mărgineanu. Filmul va avea premiera mâine, la Cinema Studio, Union, Cityplex şi Hollywood Multiplex.
Toţii „naivii“ de după ’89 se vor regă si, parţial, în istoria lui Emil (Cosmin Seleşi), un muncitor dintr-un orăşel de provincie care rămâne şomer după ce fabrica la care lucra se închide. Cu o so- ţie şomeră (Rodica Ionescu) şi un băie- ţel de 6 ani de întreţinut, nu vede altă soluţie decât emigrarea. Cum Australia are nevoie de muncitori, Emil îşi vinde apartamentul şi Dacia, se mută la socrii săi (Valentin Uritescu şi Coca Bloos) şi o ia spre Bucureşti, să schimbe leii în dolari. Capitala e înţesată însă de hoţi şi speculanţi, şi în mâinile unuia dintre ei (Andi Vasluianu), ajunge toată averea lui Emil: când schimbă valuta pe stradă, rămâne cu un teanc de tăieturi din ziar în mână. Refuză să se întoarcă acasă, locuieşte la o prostituată moldoveancă (Aliona Munteanu), pe care o întâlneşte întâmplător, şi ajunge, în cele din urmă, să-şi copieze agresorul.
„Cum poate deveni un om onest un ticălos, asta e esenţa filmului. Un provincial păcălit în mod lamentabil de un valutist devine în scurt timp un escroc fin, asta e drama. Se transformă din victimă în agresor“, rezumă regizorul.
Un scenariu puternic, semnat Tudor Voican
Dincolo de stângăcia unor scene (de exemplu, întâlnirea cu moldoveanca Lili sau discuţiile cu ea), de jocul şovăitor sau plat al unora dintre actori, filmul are în spate un scenariu puternic, semnat de Tudor Voican (coscenarist, printre altele, şi la „California Dreamin’“). Povestea te captează până la final, unul surprinzător. „Scenariul e după