Companiile de dezvoltare imobiliara care nu au obtinut pana in prezent fonduri pentru finantarea constructiei centrelor comerciale din portofoliu vor avea dificultati destul de mari in obtinerea acestora, in contextul crizei financiare internationale care tine in loc planurile unor companii cu proiecte incipiente.
La nivel national sunt anuntate peste 80 de proiecte de centre comerciale a caror constructie nu a fost inceputa inca, marea majoritate dintre acestea neavand de altfel obtinuta finantarea bancara, extrem de importanta pentru majoritatea companiilor din industria de profil.
"Este clar o problema pentru cine nu are finantare in momentul de fata. Ce poate fi facut este realizarea unui tentant mix bun si atragerea unor parteneri puternici, care sa faca mai atractiv proiectul pentru banca. Intrarea in parteneriate cu alte companii este putin probabila in aceste luni, dar depinde de numele dezvoltatorului, de concept si de competitia de pe acea piata", apreciaza Andrei Vacaru, senior consultant in cadrul firmei Jones Lang LaSalle, care inchiriaza in prezent spatii in cinci centre comerciale.
Piata imobiliara este lovita de criza financiara internationala in special prin restrictionarea accesului la credite bancare. Cu toate acestea, in ultimele luni bancile au mai acordat finantari inclusiv pentru proiecte de centre comerciale, astfel ca piata va continua sa creasca, desi nu in acelasi ritm sustinut anuntat in ultimii doi ani de catre dezvoltatorii imobiliari.
Temperarea pietei, in care majoritatea consultantilor apreciau inca dinaintea inceperii crizei ca doar jumatate dintre proiectele anuntate vor fi realizate, va fi provocata astfel si de dobanzile mai ridicate, care vor face din malluri afaceri tot mai putin profitabile.
"Pe langa faptul ca posibilitatea de a lua finantare acum este restransa si dobanzile sunt mai mari,