La Genova a avut loc Salonul Nautic Internaţional, unde au fost prezenţi şi conaţionali. Profesioniştii români sunt printre cei mai buni constructori de bărci din Italia. Ei sunt cei care asigură calitatea unora dintre cele mai scumpe iahturi din lume. Salonul Nautic Internaţional de la Genova, încheiat în urmă cu câteva zile, a prezentat lumii ultimele modele ale bărcilor de lux. Circa 1.500 de comercianţi au expus 2.500 de modele, de la bărci cu vele până la megaiahturi de zeci de metri lungime.
Puţini ştiu însă că o parte din mâinile care au migălit cu răbdare la construirea acestor bărci sunt ale muncitorilor români. Valeriu Antonesei este doar unul dintre aceştia. În regiunea Piemonte există mai multe firme producătoare de iahturi. Dintre cei 1.400 de angajaţi ai unei astfel de firme circa 30% sunt români: tâmplari, mecanici sau electricieni.
Valeriu restaurează interiorul unei bărci. El este singurul din firmă care este specializat în această muncă. „Începând cu luna septembrie am un program foarte încărcat. La finalul vacanţelor, mulţi proprietari vin cu bărcile la reparat după ce au dat petreceri, iar interiorul a avut de suferit. Nu le convine să schimbe nici măcar o uşă, pentru că i-ar costa mii de euro”, spune Valeriu.
Românul este trimis acolo unde se află barca, cel mai des pe coasta Liguriei sau pe Coasta de Azur. Chiar şi bărcile noi care ies de pe linia de producţie au nevoie de o restaurare pentru că de cele mai multe ori, la montare, mobila se zgârie. El primeşte 36 de euro net pe o oră de muncă. „Ultima barcă pe care am restaurat-o a fost un prototip care urma să fie prezentat la Salonul Nautic Internaţional din Genova”, mai adaugă Valeriu.
O comandă durează şi şapte ani de zile
Firma cu care lucrează Valeriu se ocupă în special de bărci care au o lungime de peste 20 de metri.