Marius Vasileanu: Draga Petre Guran, esti unul dintre reprezentantii tinerei generatii de cercetatori care, in urma unui traseu de exceptie prin Occident, a avut "curajul" de a reveni in tara. Spune-ne, te rog, care au fost drumurile tale universitare pana astazi.
Petre Guran: La Paris mi-am facut studiile de masterat si doctoratul, la München am studiat limba greaca veche. Dupa terminarea doctoratului am lucrat o vreme la Paris in cadrul Centrului de Istorie si Civilizatie a Bizantului, iar ulterior Universitatea Princeton mi-a oferit un post de cercetare si predare. De acolo, dupa un ocol pe la Ierusalim si Moscova, m-am intors la Bucuresti.
M.V.Ideea de a construi o scoala care sa ofere un altfel de invatamant, banuiesc, ti-a venit tocmai din formarea ta occidentala. De ce crezi ca avem nevoie in Romania si de o alternativa la invatamantul existent deja?
P.G. Invatamantul de traditie europeana in general are nevoie de o schimbare. In Romania exista cauze speciale care au dus la degradarea invatamantului, dar nu vreau sa intru in detaliile acestora. Ceea ce vreau eu sa fac este o alternativa in Romania la criza invatamantului european.
Tinerii au nevoie de profesori harismatici, cu personalitate puternica
M.V. Concret, care sunt vectorii dupa care ar trebui sa se ghideze o astfel de oferta didactica? Detaliaza-ne, te rog, conceptul tau.
P.G. Principiul de baza este formarea inteligentei, inainte de a umple memoria tanarului cu informatii specifice. Sigur ca inteligenta pentru a se forma are nevoie de oarece informatii. Dar trebuie sa-i propunem tanarului acele informatii care incearca sa raspunda la marile intrebari ale omenirii, deci intai formarea tanarului ca om, inainte ca acesta sa se specializeze intr-o meserie. si ce poate fi mai universal, mai puternic, mai formator decat o intalnire c