Ar fi trebuit sa constituie lungmetrajul de debut al lui Catalin Cocris, disparut prematur in 2004. La patru ani si cateva zile de la plecarea lui Catalin Cocris, "Schimb valutar" ajunge pe marile ecrane. Tudor Voican a scris scenariul plecand de la ideile lui Catalin Cocris, iar Nicolae Margineau si-a exprimat dorinta de a regiza filmul. Nu era prima lor colaborare. Catalin Cocris si Tudor Voican scrisesera scenariul la "Binecuvantata fii, inchisoare".
"Schimb valutar" mi se pare cel mai bun film al lui Nicolae Margineanu din 1993 incoace, adica de la "Priveste inainte cu manie". Plecand de la o poveste care este azi tot atat de reala pe cat era in 2004, regizorul orchestreaza delicat procesul prin care un tanar isi pierde sufletul intr-o societate care a scos de mult morala din ecuatie.
Interesat de-a lungul filmelor sale de valorile umane puse in discutie de tumultul istoriei, Nicolae Margineanu pare in aceasta poveste simpla mult mai adevarat decat in alte filme (de pilda, in "Binecuvantata fii, inchisoare") unde miza era mult mai puternica si temele mult mai mari.
Tragismul se filtreaza mult mai natural din istoria lui Emil, care, dupa ce e fraierit de un barbat care schimba valuta in Bucuresti, refuza de rusine sa se intoarca acasa, mintindu-si familia ca a plecat sa munceasca in Germania.
Emil coboara cate o treapta in fiecare zi, ajungand pana la urma asemeni celui care l-a fraierit, pe masura ce banii i se strang in portofel. Nu ajungi insa sa-l condamni pe de-a-ntregul.
Interpretul sau, Cosmin Selesi (la debut intr-un rol de asemenea amploare, el e revelatia filmului) joaca atat de dramuit fiecare nuanta si are si un fizic care, oricat de rau ar deveni, continua sa-i ofere circumstante atenuante.
Filmul lanseaza si o actrita - Aliona Munteanu, care la fel cu eroul filmului, a plecat din ta