Scaderea avansului pietei vine dupa ce anul trecut aceasta a facut un salt de 50%, depasind 4,9 miliarde de euro. Franarea este cauzata de evolutia finantarilor auto si a celor pentru real-estate.
Cresterea pietei de leasing va cobori anul acesta la 15%, din cauza incetinirii finantarilor acordate pentru sectorul auto si cel imobiliar, estimeaza Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, unul din jucatorii de top de pe aceasta piata. In 2007, piata a inregistrat un salt de peste 50%, depasind 4,9 miliarde de euro.
"A doua parte a anului a demarat prost pentru piata, dar intotdeauna in lunile de vara oamenii au alte destinatii de cheltuire a banilor. Aplicarea noii taxe de poluare a schimbat orientarea clientilor de la produsele de leasing, pentru ca si-au adus masini second-hand din afara, pe care noi nu le finantam. Istoricul si calitatea acestor bunuri ne-au facut sa nu ne deschidem foarte mult pe aceasta zona. A avut loc o iesire semnificativa a clientilor din leasing catre zona creditelor de nevoi personale pentru aceste achizitii", afirma Stanescu.
Pe de alta parte, piata va incetini si din cauza franarii puternice a dezvoltarilor si a tranzactiilor imobiliare. "Ca sa finalizezi constructia unui apartament, de exemplu, ai nevoie de utilaje, transport si forta de munca. Odata cu scaderea preturilor, exista un numar mare de locuinte care au fost scoase de la vanzare, iar societatile de constructii si-au diminuat cash-ul si atunci fie au oprit lucrarile, fie au inceput sa bata la usa bancilor si a firmelor de leasing, care au devenit mai restrictive. Asa s-a ajuns la un blocaj al pietei, dezvoltatorii nu mai au nevoie de echipamente si utilaje, pe care le cumparau in leasing, iar piata imobiliara stagneaza", explica seful BCR Leasing.
Pentru anul viitor, el prevede un avans de 10% al pietei, dar spune ca este greu sa faci p