Sefii agentiilor aflate in subordinea Guvernului sau ai regiilor de stat pot ajunge la castiguri de zeci de mii de euro. Unul dintre argumentele pentru veniturile mari de la stat este pastrarea valorilor profesionale pe care statul le-ar pierde altfel in favoarea companiilor private. Ramane inca destul de neclar cum masoara statul performanta.
"Cateva zeci de mii de euro pe luna reprezinta un salariu foarte mare oriunde in lume, in orice industrie si in orice context", spune Gabriel Matauan, HR& Public Affairs Director al Lafarge Romania.
Dar nu aceasta pare sa fie principala problema a sistemului de remunerare din institutiile de stat, ci faptul ca un asemenea salariu trebuie sa se bazeze pe lucruri obiective si usor cuantificabile: fie pe o complexitate si autonomie a jobului foarte mari, fie pe o performanta foarte inalta, fie - in mod ideal - pe toate cele dinainte.
"Or pana acum nu este clar ca aceste elemente ar fi intrunite de respectivele persoane si/sau pozitii. In plus, in Romania, unde salariul mediu este ceva mai jos de 500 euro, pare indecent sa obtii de la bugetul statului astfel de venituri", apreciaza Matauan.
Si Radu Furnica, unul dintre cei mai vechi si mai cunoscuti "vanatori" de executivi de pe piata locala, este de parere ca nu nivelul ridicat al salariilor din institutiile de stat este problematic, ci modalitatea arbitrara in care sunt stabilite.
"Sunt de acord cu argumentul premierului Tariceanu ca pentru a pastra oamenii buni, institutiile de stat trebuie sa ii plateasca la acelasi nivel ca in mediul privat. Cu conditia ca sistemul de acordare a acestor salarii mari sa recompenseze realizarile si performanta celui care ocupa pozitia respectiva."
Potrivit declaratiilor de avere publicate pe site-urile institutiilor, cei care detin functii de conducere in agentiile de stat pot trece cu usurinta de 10.000