Ioana Batranu picteaza. Si alti pictori picteaza. Numai ca Ioana Batranu este Pictorul care Picteaza doar Pictura. Esenta micului manifest cu titlul Argument, aflat in expozitia de la Simeza*, este aceasta: pictura, careia i se face o declaratie de dragoste directa, simpla, coplesitoare prin candoarea cu care vizeaza chiar miezul vietii autentice (“iubesc nu doar pictura..., ci si un fel de a trai care nu se teme de sensibilitate si libertate...”), este opusa riguros taramului pierzaniei, al derizoriului identificat concomitent in “amuzament” si “ideologie”. Esentialmente inautentice, amuzamentul si ideologia caracterizeaza ceea ce artista numeste “cultura de consum”, un bastard repugnant de care se delimiteaza. Pe banchiza de inghetata a surogatelor propuse de aceasta din urma, Ioana Batranu infige viguros si victorios, la Simeza si pretutindeni, flamura fierbinte a tablourilor sale nascute din fervoare si culoare. Nimic mai laudabil, mai bine si mai frumos. Ioana Batranu este recunoscuta, de multa vreme, drept cel mai important pictor-pictor al timpului si locului nostru. Dar poate ea sa iasa din impuritatea “culturii de consum” pe care o combate cu inversunare (si careia i-ar putea fi contrapusa, oare, o cultura pura, indigesta)? Perfect congruenta cu argumentul-manifest (care, la urma urmei, nu este nici el nimic altceva decat o manifestare ideologica a culturii de consum incriminate de catre artista), dar aratand mult mai mult decat acesta, expozitia de acum contureaza pozitia dilematica si contradictorie a artistei. Mai intai, prin dimensiunile enorme ale panzelor recente, probabil cele mai mari realizate de catre artista pana acum: expozitia izbeste privirea cu cateva piese de calibrul bombardelor romane, cu dimensiuni ce ating 3x4 m. Pe urma, prin culorile acestora, incendiare, jubilatorii, groase, dense, impastate, intinse pulsion