Nevoia imperioasa de a vorbi despre tine insuti nu a fost niciodata semnul seninatatii, al armoniei interioare, ci tocmai al dezechilibrului, daca nu chiar al disperarii. Un personaj literar care se confeseaza are structurata, dintr-o data, o anumita silueta: fragil si confuz, in ciuda aparentelor, pe care, poate, le pastreaza inca bine, el se afla intr-o urgenta cautare de sine sau tentativa de a se asuma. Aceasta abordare pecetluita de emotie nu are cum sa nu atraga, ba chiar sa seduca. Cel mai recent roman al lui Ion Vianu, Necredinciosul (Cartea Romaneasca, 2008), se deosebeste de naratiunile anterioare ale autorului prin escaladarea abrupta, dar atractiva, a persoanei intai. Romanul este bazat pe figura confesiunii: confesiuni nu in piata publica, in stil balcanic, “où tout est pris à la légère”, ci confesiuni de tip occidental, cele ale divanului din cabinetul unui psihanalist. Un decor inca necunoscut noua, romanilor, care, asa cum spunea Cioran, nu facem apel la psihoterapie, multumita culturii noastre mediteraneene, apta a ne ajuta sa ne exorcizam complexele prin tirade facute oricui, la lumina zilei. Prin Daniel, fost functionar al Bancilor Unite ale Seelandei, tara occidentala inventata, naratorul nu ne propune, insa, o confesiune (malgré tout) mizerabilista, ci un joc “la dublu”, in care doi barbati se pandesc unul pe altul, avand ca miza o (re)cunoastere de sine din care nu lipsesc nici cruzimea, nici neprevazutul. Daniel traieste dintr-o prima pe care i-a acordat-o fostul lui patron pentru a-i cumpara tacerea asupra unor secrete profesionale, iar, la varsta de 38 de ani, el isi vede realizata una dintre dorinte, daca nu chiar singura: sa traiasca nefacand nimic: “Urma siesta. O numeam mica mea sinucidere. E bine, in plina zi, in lipsa oricarei nevoi de-a dormi, sa inchizi ochii, sa cazi in inconstienta, sa rupi fi