Peisajele din expoziţia lui Teodor Răducan sunt lipsite de oameni, iar casele şi formele de relief sunt suficiente lor însele. Teodor Răducan este un pictor al cărui nume este cunoscut mai curând în Italia decât în ţara natală, unde trăieşte şi creează. Anul acesta, artistul a împlinit 70 de ani. Evoluţia lui artistică, în afara modelor şi fricţiunilor de breaslă, s-a produs organic, de la primele peisaje ale studenţiei la lucrările de acum. Personajul principal al creaţiei lui este culoarea. Culoarea densă, ca o glorificare a materiei, din primii ani, se rafinează treptat, învaţă să celebreze lumina, fie prin armoniile cromatice, fie prin transparenţa acuarelei.
Ar fi dificil să enumerăm aici expoziţiile din străinătate şi onorurile pe care lumea artistică din Italia, SUA sau Marea Britanie i le-au acordat. Membru al Academiei Burckhardt, nominalizat pentru Ordinul American pentru Excelenţă, viceconsul al I.B.C. membru al Academiei Tiberina din Roma, îşi vede lucrările expuse în toată lumea şi distinse cu o serie întreagă de premii.
Întalnirea artistului cu lumea
Selecţia de la Centrul Cultural M.I.R.A poate fi considerată o antologie, chiar dacă termenul este mai puţin folosit pentru artele vizuale. Picturi şi acuarele având drept subiect peisajul românesc sau italian întâmpină vizitatorul cu structura lor arhitecturală peste care se revarsă lumina caldă, de cele mai multe ori, solară. Indiferent că ne referim la picturile sau la acuarelele lui Teodor Răducan, constatăm soliditatea construcţiei, grija pentru dispunerea justă a volumelor, pentru coerenţa construcţiei.
De altfel, cele mai multe lucrări au ca temă monumente de arhitectură din România sau din Italia. „Laguna veneţiană”, surprinsă de peniţa artistului într-o lucrare de o prospeţime vădind schiţa la faţa locului nu este mai puţin construită decâ