CONJUNCTURA Piaţa bunurilor de larg consum şi-a redus avansul, după ani de creşteri, din pricina preţurilor în urcare ale alimentelor şi schimbării preferinţelor. În contextul actual al crizei financiare internaţionale, romånii nu par a fi fost, deocamdată, direct afectaţi, cu excepţia celor cu credite relativ mari în valută sau a investitorilor pe piaţa de capital. Conform unui recent studiu realizat de compania de cercetări de piaţă GfK Romånia, nivelul vå
CONJUNCTURA Piaţa bunurilor de larg consum şi-a redus avansul, după ani de creşteri, din pricina preţurilor în urcare ale alimentelor şi schimbării preferinţelor.
În contextul actual al crizei financiare internaţionale, romånii nu par a fi fost, deocamdată, direct afectaţi, cu excepţia celor cu credite relativ mari în valută sau a investitorilor pe piaţa de capital. Conform unui recent studiu realizat de compania de cercetări de piaţă GfK Romånia, nivelul vånzărilor de bunuri de larg consum şi-a temperat creşterea.
De aproape un deceniu, piaţa bunurilor de larg consum (fast moving consumer goods, sau FMCG în jargonul industriei) înregistrează creşteri dacă nu spectaculoase, cel puţin constante. Dacă privim la cele două coloane din stånga şi dreapta acestei pagini, referitoare la întreaga piaţă de retail din Romånia (coloana din dreapta reprezintă date pentru primul semestru din 2008), este cåt se poate de clar că avansul comerţului modern a fost unul dintre factorii majori de impulsionare a consumului. În total, hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu discount şi cele cash&carry deţin o cotă de 41% ca pondere din volumul total al vånzărilor; în Capitală, această pondere a ajuns deja la 72%. Hipermarketurile s-au dezvoltat realmente exploziv: acum cinci ani, în 2004, aveau o cotă de piaţă volumică de doar două procente la nivelul întregii ţări şi de 13% în Bucureşti; acum, ele