- Cultural - nr. 196 / 22 Octombrie, 2008 Raft SPIRITUL LUDIC INTRE FIINTA SI CREDINTA (II) Incantatia fulguranta trece frecvent intr-un discurs programat sa sustina spiritul ludic, cu rotunjimi si indrazneli suprarealiste. Textele aglomereaza lucruri imposibile si propun o morala circulara ("pelicanul sau babita"), in genul povestilor cu cocosul rosu, care se inrudesc cu ritmurile rugaciunii, prin aceeasi predispozitie oraculara, precum: "Ludmila, Ludmila,/ cine-ntoarce fila, /cand ne-atinge mila,/ ca demult copila// buzele ca rana/ porturilor dana?// Ludmila, Ludmila,/ e-ngenunchi camila,/ creste-n trup argila/ verde, ca Atila.// Ochii mei sunt rana/ Care-si pierde blana,// Ludmila, Ludmila,/ a-nflorit festila!" (Ludmila) Texte simpatice, ca niste improvizatii studentesti, cu aluzivitate deflorata si insinuari bombastice, texte placute, de virtuozitate, care insa nu prea suporta vecinatatea unor invocatii religioase. Ocurenta prin contrast vizeaza etalarea disponibilitatilor si variabilelor erotice. Retorica asumata expresiv si gramaticalizata abundent si eficient il determina pe autor _ unul dintre putinii din contemporaneitate - sa foloseasca toate semnele de punctuatie. O mare incredere de sine _ deductibila din rezolutia discursului poetic _ nu este tocmai o virtute performanta in zona de semnificatie, un fel de superioritate nu neaparat suparatoare, cat parazitara pentru mesajul infrangerilor erotice. Dl. Nicolae Baciut a ajuns la o maturitate care ii permite (sau ii ordona!) sa se joace in textele sale ca un adevarat hagiu, care a facut miraculoasa calatorie la Ierusalim. Revenind la titlul emblematic, el ar putea reprezenta probabilitatea rationala a destramarii cuplului simbolic, pentru ca, in toate textele, par sa converseze Adam si Eva despre o posibila despartire, care nu se intampla, dar ramane apasatoare pe un destin virtual. Exista aici