Americanii ar putea deveni o natiune de oameni economi, chiar daca acest lucru le convine sau nu.
Declinul pietei imobiliare si cel al pietei creditelor ii obliga pe consumatorii care nu aveau altadata obiceiul de a face economii sa isi tina in frau cheltuielile, scrie Bloomberg. Acestea reprezinta vesti proaste pentru companiile americane care produc bunuri, pentru ca vor trebui sa-si restranga cheltuielile.
Producatorii de automobile din Detroit ar putea fi nevoiti sa-si reduca substantial costurile si chiar sa fuzioneze. Mallurile ar putea fi obligate sa se inchida, intrucat segmentul de retail se va diminua. Hotelurile ar putea sa-si suspende planurile de extindere, deoarece turistii au inceput sa-si mai reduca din bugetul de cheltuieli.
Cea mai mare ingrijorare o reprezinta faptul ca in sectorul imobiliar, afectat de dezastrul de pe piata financiara, va avea loc o continuare a scaderii rapide a preturilor. Acest lucru va determina falimentul companiilor imobiliare si aprofundarea unei recesiuni despre care multi dintre economisti sustin ca deja a inceput.
"Daca ar fi existat o reducere rapida a cheltuielilor consumatorilor, recesiunea destul de suparatoare s-ar fi transformat probabil in cea mai grava scadere a activitatii economice de dupa perioada razboiului", a declarat Michael Feroli, fost oficial al Fed si actual angajat la JPMorgan in New York. Chiar si fara existenta unei scaderi a cheltuielilor consumatorilor, economistul estimeaza o crestere economica mai mica cu 2% in acest trimestru si in trimestrul viitor.
Vanzarile din segmentul de retail din SUA au scazut in septembrie pentru a treia luna consecutiv, inregistand cea mai mare prabusire din 1992 incoace. Iar indicele care masoara increderea consumatorilor a scazut la un nivel record in aceasta luna.
"Trecem printr-o mare scadere a cheltuielilor consumatorilor