Critica de specialitate l-a definit drept unul dintre cei mai importanti pictori contemporani ai lumii vegetale. Colectionarii se mandresc cu Buchetele sale sau cu solarele Cununi de grau, cu inconfundabilele Paretare sau cu fascinantele Peisaje. Macii, Sanzienele, Hortensiile, Claile de fan sunt nelipsite din expozitiile artistului. Florile de leac, simboluri din sfera culturii ancestrale, sunt incarcate de intregul ritual al identitatii lor. Nici nu se putea altfel, deoarece Marcel Lupse vine dintr-o zona puternic conturata geografic si spiritual.
Am avut norocul sa-mi petrec copilaria la tara, penduland intre Valea Bargaielor bistritene, locul de bastina al mamei, si Buciumul Vaii Chioarului in Maramures, de unde se trage tatal meu. In aceste zone s-au pastrat pana tarziu obiceiurile stravechi, folclorul autentic, portul popular. Veneam in vacanta la bunici si imi amintesc ca vedeam pe ulita satului tarani care mergeau la biserica si la hora in costum national. Am prins deci, copil fiind, cununile de grau atarnate in grinda, coronitele de sanziene aruncate pe acoperisurile caselor, buchetele de flori de leac si de descant culese noaptea pe roua si puse la uscat in umbra prispei si cate si mai cate altele. Multe nu le-a inteles copilul de atunci, care sesiza mai mult atmosfera de poveste. Ele mi s-au deslusit mai tarziu si, tot mai tarziu, am inteles ca misterul ce insotea aceste ritualuri va disparea odata cu ele ca o boare daca nu voi putea sa le tes cu culori pe panza.
Intalnirea cu nevazutul
Pe vremea aceea sculptam. Preocuparile mele artistice se rezumau la a face figurine in lut, pe care le coloram. Eram prin clasa a cincea sau a sasea. Parintii au vrut sa fac o scoala buna, iar, pe atunci, "scoala buna" insemna neaparat Clujul. S-au interesat ei, au vorbit in dreapta si in stanga, si asa au ajuns sa ma inscrie la un liceu...