În pieţele de maşini din Cluj şi Sibiu se mai vând doar autoturismele vechi de aproximativ 10 ani, care nu costă mai mult de 2.500 de euro. De la începutul lunii iulie, când a intrat în vigoare noua taxă de poluare, ardelenii au dat iama în maşinile second-hand, ieftine. Târgul de maşini de lângă comuna clujeană Gilău, unul dintre cele mai mari din ţară, şi-a crescut în ultimele luni capacitatea cu circa 2.000 de autovehicule. Cele mai vândute maşini sunt cele de peste 12 ani vechime, cu preţuri între 1.700 şi 2.300 de euro.
35.000 de rable la Cluj
„Nimic altceva nu mai merge. Indiferent de preţul cerut, la sfârşitul zilei, maşinile se dau cu cel mult 2.300 de euro”, ne-a declarat Mihaela Rus, una din persoanele care încheie contractele de vânzare-cumpărare direct în piaţă.
Marius Pop, directorul Registrului Auto Român (RAR) Cluj a declarat că numărul autoturismelor omologate a crescut, în primele 9 luni ale anului cu peste jumătate, faţă de anul trecut. Astfel, au fost aduse spre omologare 35.000 de maşini, dintre care cele mai multe sunt maşini vechi şi ieftine. „O treime din solicitările de omologare sunt respinse, deoarece autoturismele nu satisfac cerinţele europene de calitate, în special la noxe şi sisteme de siguranţă”, a mai spus Pop.
La Sibiu, situaţie similară
Din momentul intrării în vigoare a noii taxe de mediu, 1 iulie 2008, la Sibiu au fost aduse de 2,5 ori mai multe maşini second-hand ca şi înainte. La RAR Sibiu, sute de autoturisme cu o vechime de peste 15 ani au fost omologate de la 1 iulie.
Numărul acestora este de peste zece ori mai mare decât în perioada anterioară. Din cele peste 7.000 de automobile care au fost omologate la RAR Sibiu, de la 1 iulie până acum, un procent de aproximativ 15% sunt maşini care depăşesc 15 ani vechime.
Euro 1 şi 2