Nu plătiţi ratele bancare umflate exagerat peste noapte. Faceţi reclamaţie scrisă la bancă, la BNR, la Protecţia Consumatorului şi chiar acţiune în instanţă. Acestea sunt sfaturile specialiştilor pentru persoanele înşelate de bănci. Teoretic, clientul băncii care s-a trezit că luna aceasta are de plată o rată cu sute de lei (sau sute de euro) mai mare decât luna trecută are multe pârghii de atac împotriva băncii. Practic, doar Banca Naţională a României (BNR) ar fi în măsură să intervină direct în asemenea cazuri. Ce se întâmplă, de fapt? În goana după lichidităţi, băncile se împrumută la dobânzi foarte mari, fie de la băncile-mamă din străinătate, fie pe piaţa interbancară, şi acordă apoi credite clienţilor din ţară. Cum se împrumută scump, banca trebuie să şi vândă scump, aşa că acordă credite cu dobânzi uriaşe. Dacă nu le iese „pasienţa“, pentru că persoanele care îşi fac acum credit sunt „pasări rare“, atunci banca nu vrea să-şi diminueze profitul şi creşte dobânzile şi comisioanele la creditele vechi sau „din sold“, cum li se mai spune. Numai că dacă unele bănci cresc dobânzile cu foarte puţin, altele au galopat către cifre absurde ale ratelor dobânzii, greu de suportat de clienţi. Unele voci din rândul bancherilor craioveni comentează greşelile pe care le fac colegii lor de la trei bănci care au crescut haotic dobânzile şi ratele, fără ca acestea să fi fost nominalizate de BNR, ci doar avertizate public.
Fentarea Regulamentului BNR Astfel am aflat, tot din mediul bancar, că unele bănci nu au adoptat încă o strategie internă aprobată de BNR, care să respecte noul regulament de creditare impus de Banca Centrală. Nici nu a apărut bine regulamentul care îngrădeşte creditul şi taie din libertatea băncilor, că acestea au şi găsit portiţe să-l ocolească. Băncile cresc acum dobânzile şi ratele, pentru că după ce va intra în vigoare norma bancară pliată pe re