Stagnarea construcţiilor rezidenţiale va duce la o reorientare a producătorilor către produse ieftine sau excesiv de scumpe. Situaţia pe plan global din piaţa de plăci ceramice se reflectă direct şi pe piaţa românească de profil. Iar principalii jucători autohtoni sunt şi ei pesimişti. Evoluţia slabă aşteptată în 2009 are la bază amânarea unor proiecte din construcţii care aveau termen de finalizare primul semestru al anului viitor, stagnarea sau chiar scăderea tranzacţiilor de pe piaţa imobiliară şi condiţiile tot mai severe de creditare.
Dependenţi de exporturi
În acelaşi timp, piaţa de plăci ceramice este deosebit de sensibilă la evoluţiile externe. Din cei aproximativ 90 de milioane de metri pătraţi de gresie şi faianţă consumaţi anual în România, doar 4,5 milioane de metri pătraţi sunt produşi în fabricile autohtone.
Producţia naţională de plăci este de doar 16 milioane de euro, într-o piaţă care se cifrează în prezent la circa 186 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Italiană a Producătorilor de Plăci Ceramice. Restul produselor consumate sunt importate din diverse ţări, primele în top fiind Italia şi Spania. 80% dintre produse sunt importate din Spania şi aproximativ 5-6% din Italia. Alte 3% provin din Bulgaria, Ungaria, Turcia, Polonia şi China.
Iar în România nu va apărea în viitorul apropiat o nouă unitate de producţie. Compania Cersanit, care deţine o fabrică în Roman, tocmai a renunţat la ideea de a avea o nouă unitate de producţie în zona Bacăului, chiar dacă declară că proiectul nu a fost exclus din planul de dezvoltare a companiei.
Luxul rămâne în top
Reaşezările din acest an au determinat companiile să se axeze pe distribuţia către dezvoltatorii de centre comerciale. De asemenea, au crescut şi comenzile pentru produse mai scumpe de bra