Scumpirea alarmanta a barilului de petrol, din prima parte a anului, a determinat o mobilizare generala in randul companiilor aeriene, care s-au intrecut in eficientizarea costurilor.
Injumatatirea pretului barilului de petrol a deteminat o scadere cu aproape 100 de miliarde de dolari a costurilor cu cobustibilul per ansamblul intregii industrii de profil, in doar cateva luni.
Economiile facute prin reducerea acestor costuri, coroborate cu eficientizarea celorlalte costuri, determinate de inrautatirea climatului economic, reprezinta mai mult decat o gura de oxigen pentru operatorii aerieni, care nu mai intrevad acum falimentul la orizont.
De teama ca pretul petrolului ar putea sari de 200 de dolari/barilul, companiile au trecut la o reducere a tuturor celorlalte costuri.
Eficientizarea acestora din urma ar putea ajuta o parte din companiile din piata sa inregistreze profit la sfarsitul acestui an, cu conditia ca numarul pasagerilor sa nu scada puternic pe fondul accentuarii crizei mondiale, care a determinat reducerea puterii de cumparare a populatiei din tarile dezvoltate.
In acest context, actiunile marilor companii s-au apreciat usor pe bursele europene. Astfel, marti, actiunile Air France, cea mai mare companie aeriana europeana, au urcat cu 5,2%, pana la valoarea de 10,94% per unitate, in timp ce titlurile Ryanair, cel mai mare operator low-cost de pe atranul Continent, au ajuns sa valoreze 2,56 euro, dupa o crestere de 2,8 puncte procentuale.
In vara, de teama falimentelor, operatorii din industria aeriana s-au grupat, formand noi aliante, astfel incat sa poata creste gradul de ocupare din avioane, asa cum au facut, cu ceva timp in urma, Air France si KLM sau Lufthansa si Swiss International Airlines.
Dincolo de aceste aliante, fuziuni si preluari strategice, marii jucatori au r