Toti constructorii auto invoca "ceata groasa" in care evolueaza in prezent, imposibilitatea de a avansa previziuni, dar si teama ca anul 2009 va fi unul extrem de slab.
Fiat a descris un scenariu dramatic, conform caruia piata ar scadea cu 20% si profiturile cu 85% anul viitor. Ferdinand Piech, presedintele consiliului de supraveghere al Volkswagen, anticipeaza ca sectorul auto "va traversa un desert", conform Les Echos.
Pe bursa, aceasta cascada de anunturi negative a determinat scaderi dramatice ale actiunilor din intregul sector auto. In medie, actiunile marilor producatori auto au pierdut 45% din valoare fata de anul trecut.
Odata cu adancirea crizei financiare, piata auto a inregistrat o scadere accelerata in septembrie, scazand cu 9% in Europa de Vest si cu 27% in Statele Unite. "Clientii ezita din ce in ce mai mult cand vine vorba de cheltuieli consistente si le este mai dificil decat inainte sa-si finanteze achizitiile", rezuma Asociatia Europeana a Producatorilor Auto.
Acesta nu este fara indoiala decat inceputul, pentru ca bancile se vor dovedi din ce in ce mai dure in acordarea de imprumuturi. Iar tarile emergente, care reprezentau platforma de salvare a producatorilor, incep sa se confrunte cu probleme la randul lor.
Cazul Fiat este simptomatic. Gratie lansarii cu succes a noului Fiat 500, bine adaptat la pretul ridicat al petrolului, producatorul din Torino, considerat fara viata cu cativa ani in urma, se afla in plina redresare. Criza da insa totul peste cap. Fiat se asteapta pana la sfarsitul acestui an la "volume inferioare" fata de previziunile anterioare pe toate segmentele sale, cu exceptia echipamentelor agricole. Profitul sau pe acest an va fi mai apropiat de 3,4 miliarde de euro, decat de tinta initiala de 3,6 miliarde. Iar pentru 2009, presedintele sau Sergio Marchionne, se pregateste cu mai multe scenarii.