Deosebirea esentiala intre Antigona lui Anouilh - ultima premiera la Nottara, pusa in scena de Claudiu Goga - si piesa omonima scrisa de Sofocle este ca cea din urma este o tragedie (dupa Hegel, “model desavarsit de tragedie”), in timp ce textul autorului francez este un eseu despre tragedie. Precizarea nu are o conotatie peiorativa, nu depuncteaza un autor stimabil, mi se pare, insa, necesara pentru a elimina din capul locului orice confuzie in judecatile de valoare care se vor face. Eroii lui Sofocle traiesc, sunt vii, zbaterea lor in plasa celesta are o dimensiune cotidiana si nu semnifica altceva decat incercarea oarba, vesnica de cand lumea si cat va mai fi ea, de-a accede la o existenta libera. De partea cealalta, personajele lui Anouilh sunt argumentele unui discurs filosofic, care vine sa ne reaminteasca cateva lucruri pe care le stim de mii de ani, cei care vor sa le stie, si anume ca ne nastem si murim odata cu propriul nostru destin si ca, in trecerea pe acest pamant, strabatem o lume guvernata de legi imuabile, “promulgate” de o divinitate la care aspiram, fara ca vreodata sa avem acces la ea. In tragedia lui Sofocle, fiecare scena este un pas spre sfarsitul care pecetluieste o soarta apriori hotarata de zei - “comunicatorii” lui Anouilh, intr-o rafinata complicitate cu spectatorul, nu pierd ocazia sa-i spuna din nou acestuia ca les jeux sont faits si nu exista abatere de la ceea ce odata s-a hotarat. “Sunt stapan, dar nu in fata legii”, isi recunoaste limitele Creon, in piesa lui Anouilh - regele lui Sofocle uita de legile prescrise odata pentru totdeauna si, pentru asta, pedeapsa care il loveste este cumplita. Sa mai observam ca, daca meritele lui Sofocle au fost cruciale pana si in zona inovatiei stilistice, Anouilh nu a fost excesiv de preocupat de frumusetea constructiei dramaturgice