Scriam în această rubrică, în noiembrie 2007, despre un eveniment cu totul special dedicat muzicii româneşti contemporane, organizat în Germania de compozitoarea Violeta Dinescu, profesor la Universitatea din Oldenburg.
Acel festival a fost reeditat şi în acest an (24-26 octombrie), traseul început cu Enescu şi continuat cu Pascal Bentoiu şi ?tefan Niculescu fiind completat acum cu “Şcoala clujeană”. Folosind ca subiect principal “Centenarul Sigismund Toduţă”, Violeta Dinescu a reuşit sădea o amploare şi mai mare decât în trecut festivalului, extinzând atât numărul lucrărilor cântate cât şi numărul de participanţi la simpozionul de muzicologie.
În prima seară a avut loc un concert dedicat creaţiei lui Sigismund Toduţă şi a lui Cornel ?ăranu - fost student al celui comemorat şi actualmente reperul de necontestat al şcolii clujene. Dacă Sigismund Toduţă a fost primul român care a obţinut, în străinătate, doctoratul în muzicologie şi apoi a devenit primul îndrumător de doctorat, Cornel ?ăranu a fost cel dintâi muzician clujean ales membru al Academiei române şi cel dintâi compozitor care a primit Premiul Naţional pentru Arte. Nimic mai firesc deci ca lucrările celor doi să se bucure de interes, de atenţie şi de succes – au fost interpretate lieduri şi piese instrumentale, cu concursul oboistului Aurel Marc şi al baritonului Cozmin Sime acompaniat de Codruţa Ghenceanu, completate cu secvenţe înregistrate.
Simpozionul şi-a propus săplaseze la adevăratul nivel şcoala clujeanăîn context naţional şi european şi a beneficiat de rigoarea şi spiritul analitic specifice germanilor, fiecare prezentare suscitând vii dezbateri şi generând îndelungi comentarii. Au participat, printre alţii, compozitori de prim-plan cum ar fi Cornel Ţăranu, Hans-Peter Türk sau Dan Voiculescu, analişti de talia lui Francisc Lazslo şi muzicologi din Berlin, Rostock,