Deşi au negociat un an întreg, procesatorii şi distribuitorii s-au înţeles să schimbe doar pe alocuri relaţiile de până acum. Cea mai fierbinte problemă, cea a taxelor ascunse, a suferit doar o schimbare de nuanţă, insesizabilă însă în buzunarul consumatorilor. După patru ore de negocieri intense, la capătul unui an întreg de astfel de întâlniri şi diverse acuze în presă, procesatorii de alimente şi lanţurile de supermarketuri au definitivat, luni seara, Codul de Bune Practici.
Schimbările sunt minore faţă de relaţiile comerciale de până acum. Documentul stabileşte ca lanţurile de supermarketuri să nu mai „impună”, ci să „negocieze” cu furnizorii de alimente diversele taxe de deschidere de magazine, de raft, de catalog, etc. O schimbare de denumire ce nu aduce însă reale schimbări nici pentru furnizorii de alimente, dar nici în buzunarele consumatorilor.
Vom ieşi la vânătoare de reduceri?
Ca şi până acum, furnizorii mici, ce nu-şi pot permite aceste taxe, nu pot intra la raft, iar celor cu volume mari de produse li se vor asigura discounturi. Şi, tot ca până acum, consumatorul va plăti nu doar produsul achiziţionat, ci şi aceste diverse taxe de marketing.
Sorin Minea, preşedintele Romalimenta, a asigurat însă că vor exista reduceri de preţuri, iar consumatorii care vor „vâna” diferenţele în diverse magazine, le vor găsi.
„Dacă supermarketul X va avea costuri mai mici cu deschiderea de magazin decât supermarketul Y, atunci diferenţa asta se va vedea automat în preţul produsului. Codul aduce o concurenţă veritabilă între retaileri”, a declarat Minea.
Problema diverselor taxe impuse de supermarketuri a fost, de altfel, tema principală a revoltei producătorilor de alimente în urmă cu un an. Între timp, producătorii au fost însă excluşi din negocierile purtate între procesatorii de alim