Toata lumea pariaza pe capacitatea noastra slaba de guvernare macroeconomica si monetara. Degradarea de rating asociata cu dependenta Romaniei de finantarea externa, in conditii de criza acuta, poate sa duca la dificultati de plata ale Romaniei si la intinderea, mai devreme sau mai tarziu, a mainii salvatoare spre FMI. Chiar si plasa de siguranta data de rezervele BNR, de peste 20 miliarde euro, risca sa devina insuficienta.
Deficitul mare de cont curent si datoria publica devin nesustenabile. In perspectiva unui deficit bugetar de cel putin 3,4% din PIB, procedura de deficit bugetar va fi declansata in curand de catre Comisia Europeana.
Fondurile de rezerva bugetara si interventie disponibile acum Guvernului se afla la un nivel penibil, de circa 40.000 de RON.
Guvernantii au folosit aceste fonduri la cheltuieli curente in ultimii doi ani, in loc sa ii lasam acolo pentru vremuri grele si sa ne imprumutam pe piata interna. Lichiditatile in piata se subtiaza vertiginos, iar incasarile din privatizare sunt tot mai mici. Toate acestea ne arunca acum in speculatii pe valuta greu controlabile.
De ce a scazut ratingul de tara?
Pentru ca semnale clare aratau conditiile de finantare tot mai dificile. Masurile fiscale expansioniste, generate de apropierea alegerilor -cresterea salariilor, a pensiilor si a multiplelor forme de asistenta sociala -, le-au insotit. Politicile anti-ciclice, evident, lipsesc. La fel si leacurile oferite in "incinsele" dezbateri politice actuale, unde nu gasim prea multe repere la care sa se raporteze cetatenii direct afectati de cresterea ratelor dobanzilor, de riscul valutar, de incertitudinile legate de diminuarea decalajelor de salarizare, de gestiunea sanatoasa a buzunarului public, de somaj, chestiuni spre care cu totii ne indreptam acum degetul acuzator. Traim vremuri politice confuze care functioneaza pe principi