Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a primit peste 1.500 de reclamatii de la consumatori privind serviciile bancare anul acesta, cele mai multe plangeri fiind legate de majorarea dobanzilor si comisioanelor la credite.
"Anul acesta am primit peste 1.500 de plangeri de la consumatori, multe dintre acestea s-au dovedit insa a fi nefondate, semnalizand astfel faptul ca consumatorii nu cunosteau sau nu au inteles conditiile contractelor de creditare pe care le-au semnat cu bancile. Cea mai mare parte a reclamatiilor erau legate de majorarea dobanzilor si a comisioanelor la credite", a spus Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Autoritatea a demarat un complex control la institutiile de finantare, care s-a soldat cu penalizari acordate bancilor sau cu retrageri de comisioane. Recent, Bancpost a anuntat ca renunta la comisionul de 0,59% aplicat la sold pentru unele credite, care nu era prevazut in contractele cu clientii, dupa ce ANPC a amendat banca saptamana trecuta cu 60.000 de lei.
Potrivit unor surse din piata, comisionul a fost aplicat dintr-o eroare de sistem unor clienti care au contractat credite in cadrul unei perioade promotionale si care nu ar fi trebuit sa suporte asemenea costuri. Banca va returna clientilor comisioanele incasate.
ANPC a initiat de asemenea un proiect de ordonanta de urgenta care reglementeaza relatia dintre clienti si banci, stabilind ca bancile sa nu poata introduce sau mari comisioanele pe durata derularii unui contract, iar dobanda sa fie calculata transparent.
"Consumatorii romani au un nivel scazut al educatiei financiare. Imbunatatirea nivelului de educatie financiara va fi resimtita in principal asupra reducerii creditelor neperformante", a adaugat Vlaicu de la ANPC.
Potrivit unui studiu realizat de Grupul de Economie Aplicata publica