Companiile de constructii, producatorii si distribuitorii de materiale de constructii au devenit mult mai atenti in stabilirea tintelor de buget pentru anul viitor, precum si in administrarea cheltuielilor. Presiunea va creste si din partea preturilor la resursele minerale si a salariilor, situatie care va conduce la o schimbare majora a strategiei de dezvoltare a companiilor de profil.
"Toate firmele mari au fost afectate si vor fi nevoite sa isi redefineasca strategiile si bugetele operationale in functie de disponibilitatile financiare ale clientilor principali, in functie de nivelul prognozat al dobanzilor medii bancare pe termen mediu, de jocul preturilor la principalele resurse materiale si de presiunile salariale care vor fi in crestere pe fondul accentuarii inflatiei si a concurentialitatii", afirma Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
Dezvoltatorii nu mai organizeaza licitatii pentru proiecte sau amana inceperea investitiilor, firmele de constructii pierd contracte, cererea de materiale de constructii isi tempereaza cresterea, iar distribuitorii isi reduc marja de profit.
Insa, chiar daca piata imobiliara traverseaza o perioada nefasta, potentialul acesteia ramane in continuare ridicat, datorita deficitului de locuinte si de proprietati comerciale - malluri, spatii de birouri si spatii logistice, insa cererea nu este deocamdata solvabila.
"Datorita cererii actuale foarte mari vedem in piata din Romania un potential pe termen lung. Totusi, 2009 va fi un an dificil deoarece efectele crizei financiare internationale care actualmente nu pot fi prognosticate, vor juca un rol major in economia reala din fiecare piata", a declarat Daniel Catanas, directorul general al producatorului de caramizi Wienerberger Sisteme de Caramizi. Grupul austriac Wienerberger a decis de la inceputul anu