Românii nu renunţă încă la rafturi în favoarea unui simplu click
Vânzările prin credit au scăzut chiar şi cu 25%
Când vine vorba de achiziţia produselor electronice, electrocasnice şi IT&C, puţini dintre români sunt încrezători în a efectua plăţile prin spaţiul virtual. Aceasta, deşi în multe cazuri retailerii de pe piaţă oferă discount-uri la anumite produse, de regulă de 3-4%, iar în unele cazuri, chiar şi de 15%. Aşa se întâmplă la eMag, la Domo sau la Depozitul de Calculatoare. „Cumpărăturile online se adresează în general oamenilor care ştiu ce cumpără, însă majoritatea fac achiziţii pe criterii de estetică. Există un anumit discount, de 4%, în general, pe această cale, însă clientul va trebui să aştepte produsul acasă şi să achite taxele de transport”, ne-a declarat Adrian Furnică, directorul general al companiei CNDPI Romsoft - operatorul reţelei Depozitul de Calculatoare. O altă piedică în calea comerţului online sunt taxele de securizare a plăţilor, de 3-5% din valoarea produsului, care, teoretic, sunt suportate de cumpărător, dar situaţia nu este generalizată. Doar 4-5% dintre clienţii retailerilor efectuează plăţi cu carduri direct online.
Cumpărăturile pe credit au scăzut cu până la 25%
Deşi aproape toţi retailerii de pe piaţă se aşteaptă ca, începând cu luna februarie a anului viitor, consumul de produse electronice, electrocasnice şi IT&C să scadă, nu toţi se întrec în a face estimări. „Oamenii vor fi mai precauţi. Cred că în prima parte a anului 2009 ne vom confrunta cu o scădere de 5-10% a consumului de produse, însă vom recupera în cea de-a doua jumătate a anului viitor”, priveşte cu încredere Lorand Szarvadi, fondatorul lanţului de retail Domo. În acest context, retailerii nu pot diminua preţurile, decât în momentul în care şi furnizorii vor fi dispuşi să facă acelaşi lucru, conchide Adrian Furnică.
Dacă, până nu