Centrul "Sf. Mihail" funcţionează de trei ani în cadrul Şcolii speciale de surzi nr. 1 din Bucureşti, printr-o colaborare iniţiată de Fundaţia "Copii în dificultate" cu Ministerul Educaţiei. Alături de cei 13 tutori pregătiţi de un grup de psihopedagogi din Irlanda de Nord, Ministerul Educaţiei a mai adus încă 11 educatori pentru a lucra cu copiii autişti.
"Mâini cuminţi!", se aude dintr-un colţ despărţit de restul încăperii printr-un parapet, vocea clară şi puternică a tutorelui. Ajutat de profesor, copilul cu păr bălai îşi pune mânuţele una peste alta. "Ochii la mine! Arată verde!" Claudiu îşi roteşte privirea pe cele trei pătrate colorate şi începe să dea din mâini. "Arată verde!", se aude din nou vocea tutorelui, în timp ce capul copilului este poziţionat de educator către imagini. Copilul arată cu degetul culoarea verde. "Bravoooo!", spune profesorul şi-i mângâie mânuţele celui mic. Copilul deschide gura. Aşteaptă bucăţica de prăjitură pe care o are promisă drept recompensă.
Pentru a ajunge la performanţa de a identifica culorile, copilului i-au trebuit două luni de muncă zi de zi. Claudiu are 6 ani. Face terapie ABA în centrul "Sf. Mihail" de aproape un an. Dacă în trecut era extrem de violent, arunca cu obiectele, îi era teamă să plece în alt loc, nu voia să stea la masă, acum Claudiu recunoaşte câteva culori, ştie toate părţile corpului, întinde mâna şi dă noroc. Pentru a beneficia de cele cinci ore de terapie pe zi, părinţii lui Claudiu au închiriat un apartament în Bucureşti. Bunica stă cu Claudiu, iar la Suceava, acasă, mama stă cu fiica mai mare, de 12 ani, autistă şi ea.
PROGRESE CARE DAU CURAJ
Asemenea lui Claudiu, în centru mai sunt încă 16 copii, 12 la grădiniţă şi patru în clasa a V-a. Roni vine de trei ani în centru. De când avea 4 ani. Opt ore pe zi au lucrat tutorii cu el, dar munca a avut rezultate mari