Publicitatea online este una dintre putinele piete din Romania a carei valoare continua sa ramana o necunoscuta. Incercarile de evaluare au generat valori destul de diferite in lipsa unor cercetari riguroase, fiind aproximate intre 12 si 20 de milioane de euro.
Luna decembrie va aduce primele date relevante, "un maximum calculabil", dupa cum a confirmat Ionut Oprea, directorul executiv al IAB Romania.
IAB (Interactiv Advertising Bureau) este asociatia companiilor cu activitate pe internet, de la cele de publishing pana la agentiile interactive si de marketing digital. In Europa, IAB reuneste in prezent 20 de tari, printre care si Romania, care a devenit membra in acest an.
Datele privind piata autohtona care vor fi prezentate la inceputul lui decembrie in urma cercetarilor intreprinse de IAB in parteneriat cu PricewaterhouseCoopers, vor oferi valori referitoare la primul semestru 2008 versus 2007 si vor fi livrate in doua variante: generale (accesibile publicului larg) si amanuntite (rezervate membrilor IAB). De asemenea acestea vor fi defalcate pe cheltuieli brute, cheltuieli nete si va evidentia rate cardurile.
Google nu a participat la evaluarea IAB pe 2007 si 2008, a precizat Oprea.
O alta dificultate in realizarea studiului este lipsa unor date coerente si agreate privind numarul de utilizatori de internet in Romania.
Cu ocazia acestui anunt, IAB a prezentat in premiera in Romania si anumite date privind piata de publicitate din Europa, mai precis in 16 tari membre ale organizatiei in 2007.
Astfel, piata de publicitate online in Europa a atins 10,95 mld. euro in 2007, fata de 7,21 mld. euro, ceea ce corespunde unei cresteri de 40%.
Europa tinde sa egaleze Statele Unite in privinta cresterii, piata americana avansand de la 10,9 mld. euro in 2006 la 14,50 mld. euro in 2007, dar diferenta de volum ramane semnificativa, d