Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a elaborat un proiect de Ordonanta de Urgenta privind activitatile imobiliare si protectia consumatorilor de servicii imobiliare.
Prin acest proiect se preconizeaza incurajarea activitatii operatorilor economici care actioneaza corect in piata, oferind servicii sigure, considerindu-se ca majoritatea consumatorilor nu pot avea cunostinte suficiente, pentru a putea lua cea mai buna decizie de cumparare sau de vinzare, fara consiliere competenta.
Propunerea ANPC stabileste competente profesionale minime pentru participantii din piata imobiliara, in scopul cresterii calitatii serviciilor si a eliminarii amatorismului.
Obligatiile agentului imobiliar privind informarea clientului
Proiectul ANPC prevede interzicerea desfasurarii oricarei activitati de catre agentul imobiliar in cazul existentei unui conflict de interese, iar daca conflictul apare pe durata derularii activitatii, acesta va informa in scris clientul despre acest fapt. Totodata, in cazul in care nu sint disponibile informari relevante pentru tranzactie, agentul imobilar va fi obligat sa aduca acest lucru la cunostinta clientului.
Agentul imobiliar va transmite la timp cumparatorului-client toate informatiile relevante disponibile, care pot influenta decizia de cumparare. Este vorba despre informatii privind preturile pietei, pentru tipul de proprietate cautat, probleme financiare (preturi, taxe, comisioane), informatii care indica dreptul de proprietate sau posesie al vinzatorului, precum si orice servituti, sarcini asupra proprietatii ori limitari privind utilizarea, care rezulta din extrasul de carte funciara pentru informare.
Agentul imobiliar va informa in scris vinzatorul si cumparatorul, atunci cind fiecare dintre acestia este client al agentiei, in legat