Regizorul Laurentiu Azimioara, director al Theatre de l'Orme, singurul teatru creat de un roman la Paris "Romanii nu vin pentru ca nu stiu ca directorul teatrului parizian e roman", spune intr-o doara Laurentiu Azimioara, dar si vorbele astea fac parte adinc din extraordinara energie comunicativa cu care te intimpina, in pragul unui aparent banal subsol de imobil din arondismentul 19 al Parisului, un domn distins, fara virsta. La Theatre de l'Orme, infiintat in 2002, vin de obicei francezi, americani, spanioli, englezi, toate natiile care, alegind intr-o seara o reprezentatie din cele citeva sute cite ofera Parisul in fiecare saptamina, pleaca ravasiti, dupa un spectacol trait foarte aproape de inima, in teatrul romanului, nu mai larg decit causul palmei. Regizorul si profesorul Laurentiu Azimioara a plecat din Romania in anii ‘80, impreuna cu sotia sa, actrita Ada d'Albon, si cu baietelul lor, Ion, atunci in virsta de trei ani: a lasat in urma spectacole de referinta si generatii de mari actori, a luat cu sine o periuta de dinti si stiinta sa de saman al teatrului. Daca ar fi ales ca destinatie Anglia si destinul ar fi vrut-o, barbatului acesta curtenitor, rafinat, deschis i s-ar fi potrivit titlul de "sir", fie ca ar fi fost sau nu innobilat de regina. A ales insa Franta, unde se pierd in secole trecute obirsiile princiare ale sotiei, inrudita cu Bourbonii si Aragonii. Ilustra genealogie e livrata anecdotic, adevaratul blazon straluceste deodata intr-o clipa de teatru intens: printr-un gest care face cit un discurs intreg, Ada d'Albon te face sa vezi aievea un fir de par inexistent care stinjeneste privirea si alunga o amintire tragica... Si nu e decit inceputul spectacolului Savannah Bay de Marguerite Duras, pus in scena de Laurentiu Azimioara cu Ada d'Albon si Liana Fulga la Theatre de l'Orme, singurul teatru infiintat de un roman, din cele 130 cite exista la Par