Primele semne ale crizei au aparut pe segmentul ipotecar. Acum insa problemele incep sa se extinda rapid pe piata cardurilor de credit.
Dupa cativa ani in care i-au indundat pe consumatorii americani cu oferte privind cardurile de credit si cu limite foarte inalte privind acordarea de imprumuturi, creditorii incep sa-si reduca drastic operatiunile pe ambele segmente, scrie The New York Times. Si asta intr-un moment in care incetinirea economica afecteaza puterea de cumparare a consumatorilor obisnuiti.
Reducerea volumului operatiunilor creditorilor ii afecteaza pana si pe debitorii cu bonitate foarte ridicata si ameninta segmentul bancar, deja afectat puternic de criza, cu un nou val de pierderi.
Iar acest lucru nu este foarte simplu pentru bancile care au traversat in ultimii ani o perioada caracterizata de castiguri record, castiguri venite tocmai pe fondul relaxarii excesive a conditiilor de creditare.
Bancile americane au inregistrat pierderi totale de 21 de miliarde de dolari pe segmentul cardurilor de credit in conditiile in care din ce in ce mai multi americani au esuat in a-si respecta termenele de plata. Iar in situatia in care companiile sunt pe cale sa concedieze sute de mii de oameni, industria americana ar putea inregistra pierderi de pana la 55 de miliarde de dolari anul viitor, spun analistii.
Pana acum pierderile din segmentul cardurilor de credit insumeaza 5,5% din totalul pierderilor din segmentul bancar, insa se estimeaza ca aceasta proportie ar putea depasi, in perioada urmatoare, nivelul de 7,9% inregistrat in timpul bubble-ului dot.com de la inceputul acestui deceniu.
"Daca somajul va continua sa creasca, pierderile din segmentul cardurilor de credit ar putea urca la niveluri istorice", a declarat Gary Crittenden, directorul financiar al Citigroup. Aflate in fata unor conditii din ce in ce mai dure, comp