Aproximativ 3.900 de firme de jucării din China, jumătate din numărul producătorilor de profil, şi-au închis porţile, scrie cotidianul britanic „The Daily Telegraph“.
Restul companiilor au fost nevoite să-şi prelungească programul de lucru pentru a putea onora comenzile de Crăciun venite de la clienţii internaţionali. Într-o situaţie similară se află şi firmele producătoare de tricouri, încălţăminte şi genţi din provincia chineză Guangdong, cândva una dintre cele mai prospere din China.
Potrivit publicaţiei britanice, criza s-a agravat după creşterea nivelului producţiei şi a costurilor de transport, dar şi din cauza aprecierii monedei chineze, yuanul. În aceste condiţ ii, aminteşte cotidianul citat, spectrul intensifică rii tensiunilor sociale ameninţă autorităţile din Guangdong, unde se află majoritatea firmelor de jucării.
În urmă cu două săptămâni, compania Smart Union, care produce jucării pentru concernele americane Disney şi Mattel, inclusiv păpuşi Barbie, şi-a închis fabricile din oraşul Dongguan. Proprietarii şi managerii companiei din Hong Kong au dispărut fără urmă, lăsând 7.000 de angajaţi fără slujbe. În mod ironic, singurii beneficiari ai crizei par să fie copiii din oraşul chinez, pentru care Crăciunul a sosit mai devreme, scrie „The Daily Telegraph“.
După ce Smart Union a sistat producţia, grămezi întregi de jucării au rămas abandonate în depozitele companiei, copiilor din Dongguan nerămânându-le altceva de făcut decât să aleagă după bunul plac.