Constient sau nu, fiecare demnitar, fiecare politician si fiecare persoana publica are o anumita stilistica a discursului politic. Unii isi pregatesc singuri discursurile, altii isi angajeaza consilieri care le scriu. Unii mizeaza pe spontaneitate, altii o mimeaza. Exista, insa, la nivel national, o „medie“ a stilisticii discursului public. Cu alte cuvinte, la nivel macro (politicieni, autoritati, functionari, jurnalisti, cetateni), poate fi decelat un anumit fel de a percepe puterea si un anumit lexic al coruptiei. In aceasta privinta, exista o intreaga serie de cuvinte cheie, expresii folclorice si zicale populare. Daca le analizam, vom vedea ca mai toate se invart in jurul mancarii. In jurul procurarii, prepararii si ingurgitarii hranei. Ceea ce denota un stadiu „primitiv“, traditional-arhaic, premodern al mentalitatii socio-politice. Ne-am obisnuit atat de mult cu aceste cuvinte si expresii, altfel savuroase, incat nu le mai receptam originea si valoarea semantica. Ele paraziteaza atat discursurile parlamentarilor, cat si articolele publicistilor, atat retorica functionarilor publici, cat si comentariile cetatenilor de rand. Pe scurt, au intrat in mentalul colectiv. Sa luam cateva exemple mai la indemana. Nu este numai vorba ca politicienii „se mananca“ intre ei, „se musca“ unii pe altii, „ling unde au scuipat“ sau ca partidul mare „il inghite“ pe cel mic etc. In general, puterea politica este asociata cu termeni culinari precum „malai“, „cascaval“, „oala cu smantana“ sau „borcan cu miere“. Se poate imagina, cu destula dificultate, ca „oala cu smantana“ si „borcanul cu miere“ exprima prosperitatea echivalenta cu „laptele si mierea“ din Vechiul Testament. Dar, de departe, cel mai dizgratios si mitocanesc termen care desemneaza puterea si coruptia mi se pare a fi „ciolan“. Ne putem intreba de ce o fi nevoie de atatia termeni culinari, ap