Zece firme de arhitectură şi trei de construcţii caută ajutor european pentru a reînnoda tradiţia proiectelor la mii de kilometri de casă. Programul EU Gateway, menit să faciliteze accesul firmelor europene pe pieţe greu accesibile ca Japonia sau Coreea, a atras din partea României un număr record de aplicanţi. Noutatea programului, dar şi dificultatea de a rezista pe o piaţă locală în fierbere, a determinat 13 firme româneşti să opteze pentru o aventură de business în Ţara Soarelui Răsare.
Constructorii români reiau astfel tradiţia dinainte de 1989 când erau renumiţi pentru proiectele dezvoltate în toate zonele exotice, pornind de la Egipt şi până în Irak. Ca număr de aplicanţi, România este urmată la o distanţă foarte mare de Polonia. Prima fază a programului EU Gateway este destinată companiilor inovatoare din arhitectură şi construcţii.
Cea mai mare parte a solicitanţilor unui sprijin european în penetrarea pieţei japoneze au fost firmele de arhitectură mai deschise la nou, potrivit companiei de audit Deloitte, cea care a coordonat acest proces.
Inovaţia, la mare căutare în Asia
Companiile care au aplicat la acest program vor mai trece printr-o ultimă fază de selecţie, rezultatele finale urmând a fi anunţate la sfârşitul lunii noiembrie. Cele selectate vor avea parte de diverse programe de training atât în România, cât şi în Japonia, în vederea familiarizării cu mediul de business şi cultura niponă.
Ulterior, li se va facilita legătura cu o serie de posibili parteneri japonezi. Programul a fost un succes pentru companiile medii din ţările din Uniunea Europeană. „Aceste companii trebuie să fie, în primul rând, inovatoare, să vină cu tehnici de producţie sau soluţii noi.
O parte din arhitecţii din România au mai lucrat în echipe internaţionale şi au fost atraşi de program, deoarec