La Muzeul Naţional de Artă Contemporană se poate vizita o expoziţie cu fotografie spaniolă din anii 1950-1980, socotită îndrăzneaţă şi astăzi. “El papel de la fotografia” propune o selecţie de fotografie artistică, publicată în trei reviste spaniole de specialitate - Afal, Nueva Lente şi PhotoVision - care s-au luptat cu cenzura şi au ţinut piept prejudecăţilor, în urmă cu `40-`50 de ani. După un drum lung până la Muzeul Naţional de Artă Contemporană de la Casa Poporului eşti răsplătit cu un festin artistic. La etajul unu este deschisă expoziţia “El papel de la fotografia” care cuprinde fotografii cât vezi cu ochii, vitrine cu revistele Afal, Nueva Lente şi PhotoVision, devenite obiecte de colecţie şi un panou uriaş în mijlocul încăperii, cu o serie de coperţi ale publicaţiilor, ele însele mici opere de artă.
Ca să fie urmărit filonul istoric, vizitarea expoziţiei trebuie să înceapă cu imaginile revistei Afal (aş aminti aici “La Bizca” lui Ricard Terre sau “Taurii” lui Oriol Maspons).
Cenzura din anii `50
Afal s-a confruntat cu cenzura, dar şi cu o autocenzură a fotografilor de pictorial. Revista a reprezentat primul pas spre o normalizare a practicii artistice în domeniul imaginii fotografice, fiind împotriva sclaviei pur tehnice, specifică saloanelor tradiţionale.
Afal era tipărită în anii `50 într-o tipografie modestă, unde literele erau culese manual, iar fotogravurile de cupru şi lemn se imprimau într-o veche maşină Minerva. Afal a fost publicată în ediţie bilingvă, spaniolă şi franceză, şi avea corespondenţi la Milano, Paris, Bruxelles şi Londra.
Apariţia revistei Nueva Lente (care se mişcă continuu), în anii `70, a fost o lovitură prin spiritul său creativ. Considerată inovativă şi avangardistă, fotografia din Nueva Lente a rupt barierele banalului. Astfel a fost deschis drumul către Noua