In conditiile in care vanzarile de autoturisme vor inregistra in 2008 primul declin din ultimii opt ani, sunt tot mai multe companii care doresc sa investeasca in Romania in fabrici de componente.
Sectoarele auto locale evolueaza in prezent in directii diferite, astfel ca in timp ce vanzarile de automobile noi continua sa scada, ca efect al crizei financiare si al aprecierii importurilor second-hand, investitorii straini sunt inca interesati de potentialul local - acestea sunt principalele concluzii ale seminarului "Piata auto romaneasca - intre maturitate si recesiune", organizat de ZF in parteneriat cu Romcar, importatorul Ford, si firma de avocatura Norr Stiefenhofer Lutz.
Potrivit presedintelui Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Ernest Popovici, vanzarile de automobile noi pe piata locala continua sa scada, chiar daca intr-un ritm mai redus decat cel al pietei auto europene. Ca si cauze Popovici a indicat atat cresterea dificultatii in obtinerea finantarilor, dar si importurile de automobile second-hand.
"Estimarile pentru 2008 arata ca piata va scadea usor din cauza restrangerii creditarii ca urmare a crizei si din cauza importurilor second-hand. Majoritatea acestora, mai mult de 90%, sunt aduse de persoane fizice care nu acorda garantie, nu platesc taxe la buget, ceea ce afecteaza o industrie ce reprezinta 9,5% din PIB (114 mld. euro - n.red.)", a declarat Popovici.
Scaderea pietei auto se traduce si printr-o reducere a locurilor de munca existente, astfel ca o scadere de 5% a numarului de automobile noi vandute duce la concedierea a 7.500 de angajati. Cifra de afaceri a industriei, care include atat vanzarile de automobile, cat si productia de masini si componente, se ridica in acest an la 11,5 miliarde de euro.
"Pentru 2009 este prematur sa spunem ca vom avea o revenire a sectorului, iar aces