Regizorul Tompa Gabor, a introdus limba română la teatru maghiar şi a adus Festivalul UTE în Transilvania. În primele zile ale Festivalului Uniunii Teatrelor Europene (UTE) de la Cluj, regizorul Tompa Gabor vorbeşte într-un interviu despre experimente, excelenţă şi riscuri artistice. Adevărul : Reprezentanţii Teatrului Bulandra, partenerul de organizare, nu şi-au făcut apariţia la deschiderea de la Teatrul Maghiar. Sunt tensiuni între organizatorii festivalului?
Tompa Gabor : La Bulandra festivalul funcţionează din plin. E o muncă enormă, dar prezenţa directorului Alexandru Darie, preşedintele UTE, la Cluj e oricum binevenită, cu ultimul spectacol al festivalului. Suntem coorganizatori şi fiecare are partea lui. Diferenţa e că Bucureştiul are buget şi program dublu. Avem publicaţii şi unele spectacole comune. Nu sunt două festivaluri separate, dar fiecare oraş are propria sa autonomie.
Mai pot spera şi alte teatre româneşti să adere la UTE?
Am purtat o primă discuţie despre intenţia noastră, cu conducerea UTE, în urmă cu 14 ani. Se cere excelenţă artistică, orientare spre colaborare internaţională, dincolo de barierele lingvistice, spectacole de calitate care să se adreseze societăţii şi care să provoace o atitudine, pe o multitudine de stiluri. Nu sunt foarte multe trupe dintr-o ţară. Italia are cele mai multe companii, trei teatre, din totalul de 18 membri care compun uniunea. Nu este deloc uşor să fi primit.
Cum a perceput publicul această deschidere?
Am fost atacat de extremiştii de dreapta ai comunităţii maghiare. Mi-au reproşat internaţionalismul, cosmopolitismul, nedeservirea gustului publicului, întreruperea unei tradiţii populiste de teatru, care nici nu mai funcţiona după 1989.
Cum aţi ajuns în teatrul din Cluj?
Provin dintr-o familie de teatru. Studia