Cota de piata a BRD pe creditare a scazut cu 1,2 puncte procentuale in primele noua luni ale anului, de la 17% la sfarsitul lui 2007 la 15,8% la 30 septembrie 2008, conform datelor publicate de banca-mama, Societe Generale.
Fata de varful istoric de 19,2% atins in 2006, scaderea este de 3,4 puncte procentuale, reflectand intensificarea concurentei de pe piata in ultimii doi ani. Conform datelor prezentate, cota de piata actuala a filialei din Romania este mai mica si decat cea din 2005 (16,4%).
Si BCR, liderul pietei, inregistra la nivelul lunii iulie o pierdere de 3,1 puncte din cota la creditele de retail fata de 2006, in conditiile in care bancile mijlocii si mici au fost mai agresive in acest interval in incercarea de a castiga cota de piata prin preturi mai scazute.
Didier Valet, CFO al SocGen, a explicat contractia cotei de piata din 2008 prin adoptarea unei politici selective in acordarea de credite in valuta, in concordanta cu noile conditii de piata, catalogand pierderea drept "limitata".
Aceasta politica selectiva va fi implementata in continuare, in conditiile in care SocGen apreciaza ca este probabil ca deteriorarea mediului economic sa aiba un efect advers la nivelul situatiei financiare a persoanelor fizice si a companiilor. Pe de alta parte, SocGen vorbeste despre un potential substantial de crestere a "euroizarii" economiei romanesti. Valet considera ca acest fenomen nu implica riscuri marite pentru BRD, avand in vedere ca banca lucreaza cu multe companii exportatoare care au venituri in euro, precum si cu salariati care au castigurile exprimate in moneda europeana.
BRD avea la noua luni un portofoliu de credite relativ echilibrat intre segmentele retail si corporate, cu un usor avans al finantarilor pentru companii: 4,3 miliarde de euro fata de 4 miliarde de euro. In privinta structurii pe monede, creditul in lei inca es