Actorii de pe piata presei scrise americane au fost contrariati saptamana trecuta cand au aflat ca publicatia The Christian Science Monitor isi va inchide editia zilnica, veche de 100 de ani, si va opta in favoarea Internetului si a unui produs tiparit saptamanal, decizie luata in contextul crizei financiare.
Pe o piata in care advertiserii incep deja sa-si reduca drastic bugetele, industria printului va trebui sa se adapteze la noua realitate si sa renunte la planuri pe termen lung.
Schimbarile in presa scrisa nu se vor opri aici, cred specialistii, in contextul in care Time Inc., divizia de publishing a Time Warner, a anuntat ca va concedia intre 300 si 700 de angajati, compania media americana Gannett va renunta la 10% din personalul din print, in timp ce Conde Nast Publications, care detine Vanity Fair, Vogue, The New Yorker, Wired si Architectural Digest, a decis sa transforme Men Vogue intr-o aparite bianuala.
“Daca jucatorii din aceasta industrie se bazeaza in continuare pe un plan de afaceri valabil pentru urmatorii cinci ani, atunci inseamna ca se amagesc”, a declarat Ann Moore, presedintele Time Inc.
In cel mai bun scenariu, evenimentele petrecute in industria de print americana nu ar fi rezultatul vizibil al crizei financiare, ci mai degraba produsul unui ciclu economic normal, o scadere temporara a activitatii care a accentuat trendul pe care print-ul il urma indiferent de situatie. Dupa ce situatia economica se va stabiliza, probabil spre sfarsitul lui 2009, advertiserii isi vor recapata interesul in presa scrisa si disponibilitatea de a cumpara spatiu de promovare pe aceasta piata.
Pe de alta parte, un scenariu “roz” preconizeaza ca cei mai afectati de “furtuna economica” vor fi jucatorii slabi din industria print-ului, care vor disparea in cele din urma. Publicatiile care vor avea cel mai mult de suferit vor fi revistele de