Deşi s-au cheltuit 300 de milioane €, nu există un sistem care să permită comunicarea între unităţile medicale. Sursa: Cosmin Marinescu
Pacienţii români nu beneficiază încă de un sistem medical informatizat integrat, deşi se lucrează la asta de mai bine de zece ani şi s-au cheltuit peste 300 de milioane de euro. Medicii de familie, spitalele şi alte instituţii subordonate Ministerului Sănătăţii au primit calculatoare şi imprimante, dar nu şi programe care să comunice eficient între ele.
Astfel, niciun pacient din România nu are deocamdată aşa-numitul dosar medical electronic în care să fie înscris întregul său istoric medical. „Dacă un pacient de-al meu din Bucureşti se îmbolnă veşte la Târgu-Mureş, medicii de acolo îi vor face toate analizele de la cap la coadă şi îl vor întreba despre toate afecţiunile de care a suferit, pentru că pacienţii nu beneficiază încă de un card de asigurat“, explică medicul de familie Călin Ciubotaru, din Bucureşti. Din această cauză, se pierde foarte mult timp cu pacienţii şi se risipesc bani.
Strategie greşită din start
După cum se arată şi în raportul asupra stării sistemului de sănătate, realizat pentru preşedinţia României, la noi în ţară nu există o politică eficientă în domeniul informaţiilor din sănătate, deşi s-au cheltuit peste 300 de milioane de euro. „Pe fiecare segment din sănătate - medici de familie, spitale, ambulatorii şi alte instituţii subordinate MSP - s-a fă- cut câte ceva, în sensul că unităţile sanitare au primit calculatoare şi imprimante, dar sistemele (softurile) nu comunică între ele. Planul iniţial era să punem la punct un sistem informatizat unic integrat“, explică Cristian Vlădescu, expert în sănătate.
În ciuda investiţiilor masive, medicii de familie au fost dotaţi cu softuri „greoaie“, spitalele au sisteme informatice proprii, iar Ministerul Să