Continutul programelor de guvernare referitoare la invatamantul superior se refera excesiv la institutiile in sine si cam uita de student. Sunt prezentate doar intentii cu privire la finantarea universitatilor, la imbunatatirea managementului si a calificarii cadrelor universitare.
Profesorul Gheorghe Radulescu spune ca sistemele de stat sau private de formare profesionala, de asigurare a fortei calificate cerute de piata muncii existente in tarile Uniunii Europene nu-si gasesc corespondent la noi. "Eficienta invatamantului superior este departe de cel din Vest, universitatile noastre, in special cele private, au devenit fabrici de diplome, fara acoperire in competente si cunostinte, asigurand doar imbogatirea proprietarilor sau managerilor", considera el.
Cum programele prezentate de PNL, PD-L si PSD+PC nu cuprind propuneri concrete, doi ex-ministri ai Educatiei vin cu ceva idei. Mircea Miclea sugereaza ca, dupa ce se stabileste de catre universitati, impreuna cu un angajator important si cu asociatiile profesionale, care sunt calificarile necesare pe piata fortei de munca, trebuie stabilit un curriculum. Acesta sa cuprinda limpede, precizeaza Miclea, ce materii se fac in anul I, in anul al II-lea etc. Este necesara supervizarea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, care aplica mai multe criterii, iar unul dintre ele "ar putea fi concordanta dintre ce trebuie sa stie absolventul de invatamant superior si ce are nevoie piata fortei de munca".
PNL
Finantare diferentiata
Introducerea unui capitol bugetar destinat "dezvoltarii institutionale" adresat unui numar restrans de universitati de stat si private acreditate cu performante academice si de cercetare cu relevanta internationala;
Incurajarea prin finantare diferentiata a concentrarii de resurse in consortii universitare si