Într-un memorandum secret, premierul a aprobat doar două variante de aeronave multirol valabile pentru România: F16 şi Gripen. Sursa: Agerpres
1 /.
Cu toate că negocierile oficiale nici măcar nu au început, premierul Tăriceanu a aprobat deja lista scurtă a avioanelor multirol care ar putea fi achiziţionate de România. La sfârşitul lunii septembrie, primul-ministru a aprobat un memorandum secret, care împarte „note“ fiecărui tip de avion multirol înscris în cursa pentru contractul de 3,5 miliarde de euro.
Guvernul are deja preferinţe oficiale în pri vinţa avionului multirol, chiar dacă negocierile cu cei cinci ofertanţi nici măcar nu au început. Un memorandum întocmit de Ministerul Apărării la sfârşitul anului 2007 şi aprobat de premierul Tăriceanu pe 22 septembrie 2008 demonstrează că, de fapt, nu există decât doi producători de avioane care sunt luaţi serios în calcul pentru a primi cele 3,5 miliarde de euro care vor fi investiţi de statul român pentru acest program: Lockheed Martin (fabricantul lui F35 JSF şi F16) şi suedezii de la SAAB (care produc JAS 39 Gripen).
Ceilalţi trei ofertanţi care şi-au anun ţat intenţia de a livra avioane mu ltirol României - EADS (producătorul lui Eurofighter Typhoon), Boeing (F18) şi Dassault (Typhoon) pri mesc în memorandumul guvernamental şanse mult mai mici de a-şi adjudeca megacontractul, dat fiind că avioanele lor sunt notate mai slab în comparaţie cu F16 şi JAS 39 Gripen.
Până în acest moment, guvernul nu a anunţat oficial nici măcar procedura prin care se va de rula achiziţia. Într-un interviu pu blicat sâmbătă de EVZ, ministrul apărării, Teodor Meleşcanu, a anunţat însă că executivul nu doreşte să organizeze o licitaţie, ci preferă dialogul competitiv cu cei cinci producători.
Lockheed Martin, „premiantul“ memorandumului
Memorandumul aprobat d