Recesiunile sunt perioade in care firmele pot sa-si intareasca semnificativ pozitia competitiva, ele pot integra in planificarea lor strategica elemente care sa le asigure cresterea si in timp de criza, considera Vasile Iuga, managing partner al filialei locale a gigantului din audit si consultanta PricewaterhouseCoopers.
"Companiile importante sunt pregatite sa se adapteze la modificarile de comportament ale clientilor si sa creeze produse si servicii noi care sa raspunda nevoilor acestora in perioade de incetinire a cresterii economice, cu alte cuvinte, sa se adapteze la piata", a spus Iuga, adaugand ca flexibilitatea politicii de preturi este unul din elementele pe care companiile ar trebui sa le introduca in "strategia de criza".
Reprezentatul PwC spune ca, potrivit unui studiu recent, in timpul ultimei recesiuni aproximativ o cincime din companiile care se gaseau pe pozitii codase in industriile in care actionau au sarit in pozitii fruntase.
"In acelasi timp, mai mult de o cincime din companiile cu rezultate financiare exceptionale au cazut spre coada clasamentului. In perioadele prospere mult mai putine companii cunosc evolutii de o asemenea anvergura in comparatie cu perioadele de recesiune. In chineza, idiograma pentru criza are si semnificatia de oportunitate. Deci o criza este si o oportunitate", considera seful celei mai mari firme de consultanta de pe piata locala.
PricewaterhouseCoopers a ajuns la o cifra de afaceri de aproximativ 42 de milioane de euro in iunie 2008, mai mare cu circa
10 milioane de euro fata de celelalte com panii mari de consultanta din BIG4.
Actuala criza financiara ar fi putut fi anticipata, afirma unii analisti, iar firmele de consultanta sunt cele care detin cele mai multe informatii despre piata. Au existat indicii in bilantul companiilor din Romania cu privire la actuala criza financiara