În anul în care Ansamblul sculptural de la Târgu Jiu, realizat de Constantin Brâncuşi, a împlinit 70 de ani de la inaugurare, la Uricani, primarul Dănuţ Odagiu Buhăescu îşi admiră, nederanjat de cei în drept, „operele originale“ Masa Centrală şi Poarta de Intrare.
Societatea VISARTA, o firmă din România care are ca obiect de activitate gestiunea colectivă a drepturilor de autor în domeniul artelor vizuale, nu a reuşit ca în aproape o jumătate de an să mobilizeze Ministerul Culturii şi Cultelor, pentru a se implica în rezolvarea problemei clonelor după Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului, realizate la Uricani de primarul Dănuţ Odagiu Buhăescu. VISARTA îl reprezintă în România pe cetăţeanul canadian Theodor Nicole, moştenitorul pictoriţei Natalia Dumitrescu, legatar al lui Constantin Brâncuşi şi deţinătoarea drepturilor de imagine asupra operelor brâncuşiene. În timp ce VISARTA încearcă să afle de şase luni dacă edilul din Uricani a avut avizele necesare când a realizat clonele, Primăria Târgu Jiu aşteaptă, la rândul ei, un răspuns de la VISARTA. „Noi nu avem cum să acţionăm în acest caz şi aşteptăm să vedem ce va face VISARTA“, a declarat Ramona Evulescu, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Târgu Jiu.
Tergiversări
Directorul executiv al VISARTA, Gheorghe Voican, a declarat că, în cadrul unei şedinţe ordinare, consiliul de conducere al societăţii va lua o decizie în ceea ce priveşte copiile după operele brâncuşiene. „O să facem această şedinţă ordinară şi o să stabilim ce este de făcut pentru că în atâtea luni nu s-a întâmplat nimic. Am contactat Ministerul Culturii şi Cultelor şi aşteptăm o decizie. Le-am explicat ce s-a întâmplat la Uricani. Noi i-am cerut primarului să demoleze ceea ce a făcut, dar nu s-a întâmplat aşa. Cerem să se aplice legea şi, dacă nu vrea să le demoleze, o să mergem să îi luăm în scris că nu doreşte, pentru a putea