Dramaturgul Arthur Miller a scris, în anii dificili ai „vânătorii de vrăjitoare“ declanşate de legea senatorului McCarthy, o piesă alegorică despre obscurantism, nedreptate, despre puterea arbitrară asupra vieţii şi a morţii, mascate sub un simulacru de justiţie.
În 1961, această piesă a căpătat o haină muzicală prin partitura compozitorului american Robert Ward, a cărei operă în trei acte, cu acelaşi titlu, a căpătat Premiul Pulitzer pentru muzică.
Am avut ocazia să asist, duminică seara, la premiera europeană a acestei opere, în cadrul unui neobişnuit festival-concurs, desfăşurat la Szeged, în Ungaria, în parteneriat cu canalul TV de muzică clasică MEZZO.
Unicitatea acestui concurs, la care au luat startul 350 de candidaţi, rezidă în faptul că nu contează doar vocea şi calitatea interpretă rii unor arii, ci proba de foc este interpretarea scenică, implicarea competitorilor în spectacole, în roluri principale. Astfel, la Szeged, în cadrul finalei concursului, se desfăşoară un festival internaţional care aduce în prim-plan 20 de cântăreţi, care apar în 5 producţii de operă prezentate de companii din Europa şi din Statele Unite.
„Vrăjitoarele din Salem“ de Robert Ward (prezent în sală, la 91 de ani!) a fost prezentată de o trupă americană, Dicapo Opera din New York, un ansamblu practic necunoscut la noi, dar care dispune de artişti excepţionali, pregătiţi în tradiţia actorului total. Alături de ei au evoluat, în concurs, 2 americani, o franţuzoaică şi un britanic - calificaţi în finală după ce au promovat etapa a doua a concursului, desfăşurată la New York, Bremen, Szeged, Gdansk şi Rennes, în cadrul unor spectacole urmărite de un juriu unic, din care face parte şi celebra soprană maghiară Eva Marton.
Voi reveni cu amănunte în corespondenţa viitoare, mai ales că rezultatele concursului sunt greu de antici