Prea putine fonduri post-aderare pentru proiectele mici ale firmelor? Prea multe pentru proiectele mari de infrastructura? Suna putin ciudat, parca ar trebui formulate invers intrebarile... Paradoxal, asa par sa stea lucrurile pe la noi. Analizand atent situatia proiectelor si programelor, dupa aproximativ un an de lansari si evaluari, se contureaza un tablou interesant al finantarilor europene in Romania.
In urma a numeroase "senzatii tari", adica sesiuni de cereri de proiecte in premiera, in majoritatea cazurilor, incepe sa se despinda concluzia ca presa nu si-a racit gura degeaba cu informarea: au fost elaborate foarte multe proiecte. Peste
Poate prea multe, raportat la capacitatea institutiilor de resort de a evalua si selecta dosarele, intr-o perioada de timp rezonabila. In unele cazuri, prea multe pentru sumele alocate in licitatia respectiva. In schimb, programul de transport, prin care ar trebui finantate proiectele de mare infrastructura, are numai un proiect aflat in faza de semnare a contractului.
Mediul de afaceri: "la pomul laudat"
"Proiectele insumeaza de 20 de ori mai multi bani decat suma alocata" si "un proiect pentru care urmeaza semnarea contractului" sunt, desigur, doua situatii extreme. Acestea sunt insa cazuri reale. Se intampla in Romania! Daca analizam sectoarele in care se petrec situatiile amintite, se poate contura un tablou interesant, dar nu fericit in ce priveste prioritatile si performanta accesarii fondurilor europene.
O adevarata avalansa de proiecte s-a inregistrat la componentele care vizeaza mediul de afaceri. Vorbim despre toate liniile de finantare adresate firmelor: microintreprinderi, IMM-uri sau companii mari, care solicita finantare pentru investitii amplasate in mediul urban sau pentru dezvoltare rurala.
Penurie de evaluatori. Sau trebuie cautati mai bine.