In SUA exista doua tipuri de retaileri in prezent: cei care se pregatesc de un sezon sumbru de sarbatori si magazinele Wal-Mart.
Vanzarile magazinelor ce comercializeaza bunuri de larg consum sau ale retailerilor specializati s-au diminuat rapid in contextul crizei prin care trece economia americana, scrie International Herald Tribune.
Acestea sunt nevoite sa reduca personalul, sa ieftineasca marfa si sa execute lichidari de stoc pentru a supravietui. Dar chiar daca declinul economic a micsorat puternic vanzarile realizate de majoritatea magazinelor, consumatorii s-au aruncat in bratele retailerului Wal-Mart, alimentand posibilitatea ca de Craciun cel mai mare retailer din lume sa inregistreze un succes rasunator.
"In opinia mea, nu exista nicio indoiala ca aceasta este perioada Wal-Mart", a afirmat recent presedintele si CEO-ul de la Wal-Mart, H. Lee Scott, in cadrul unei reuniuni a analistilor si investitorilor in orasul in care Wal-Mart isi are sediul, Bentonville din Arkansas. Referindu-se la fondatorul lantului de retail, el a precizat ca "acesta este tipul de mediu economic pentru care Sam Walton a pus pe picioare compania".
In timpul ultimei recesiuni severe desfasurata in SUA, la inceputul anilor '80, Wal-Mart era in principal un lant regional din sud-estul tarii, detinand mai putin de 300 de magazine. Lanturile nationale de discount precum Woolworth incepeau sa se prabuseasca, insa nu aparuse inca niciun alt retailer care sa le preia segmentul de piata.
In urmatorul sfert de secol, Wal-Mart si-a facut intrarea in toata tara, deschizand inca 4.000 de magazine. Compania a reusit sa intipareasca in mintea consumatorilor ca brandul respectiv este sinonim cu economisirea.
In prezent, pe masura ce americanii se confrunta cu cea mai grava criza economica din ultima generatie, cumparaturile la Wal-Mart reprezinta un reflex pentru m