Jumatate dintre romani vor sa cheltuie mai mult decat anul trecut in perioada sarbatorilor de iarna, dar comportamentul lor isi schimba centrul de greutate de la un consum impulsiv la unul prudent, pe fondul asteptarilor economice negative, potrivit unui studiu Deloitte despre tendintele de consum la sfarsit de an.
"45% dintre romani se asteapta la o deteriorare economica in 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred ca puterea lor de cumparare va scadea fata de anul trecut, chiar daca simt deja impactul crizei financiare, care la momentul realizarii studiului era inca la inceput. Intr-un mediu economic sumbru, 45% dintre romani vor sa isi majoreze cheltuielile de sarbatori", se arata in studiu.
Europa reactioneaza diferit la mediul economic sumbru
Studiul privind cheltuielile de sarbatori, aflat la a 11-a editie, a fost realizat in 16 state europene, in Africa de Sud si Statele Unite. Pentru Romania, Slovacia si Ucraina aceasta este prima editie. Informatiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat si a unui esantion selectat in baza anumitor criterii (618 de persoane au fost intervievate in Romania).
"Este prima data in istoria studiului cand ne confruntam cu un mediu economic atat de instabil", au recunoscut specialistii Deloitte. "In acest context, orice intentie de a anticipa nivelul cumparaturilor de Craciun include si o doza considerabila de incertitudine. Oricare ar fi intentiile de achizitii declarate astazi – studiul a fost realizat in ultima saptamana din Septembrie si prima saptamana din Octombrie – in acest an o mare parte din deciziile de achizitii vor fi luate, fara indoiala, in ultimul moment, in baza perceptiilor privind mediul economic pe ansamblu si potentialul sau impact".
In timp ce 60% dintre europeni se asteapta la un declin economic si la scaderea