In perioada de criza, romanii ar putea renunta la imbracaminte si telefoane, fac economii la utilitati si exclud electrocasnicele de pe lista de cumparaturi.
Romanii vor cheltui mai putin pe haine noi si fac deja economii la consumul de gaze si electricitate, in schimb nu sunt dispusi sa cumpere produse alimentare ieftine pentru a face fata recesiunii, arata ultimul studiu al companiei de cercetare Nielsen, realizat in 52 de tari, care sondeaza opinia consumatorilor cu privire la efectele crizei financiare internationale.
Reprezentantii Nielsen sustin ca un roman din doi (56%) isi reduce bugetul pentru hainele noi, doi din cinci romani fac economii la gaze si electricitate si renunta la produsele casnice majore si tehnologie personala. In schimb, 16% din romani declara ca nu ar opta pentru alimente mai ieftine pentru a reduce cheltuielile.
"Romanii se afla inca pe valul expansiunii economice din ultima perioada si, cel putin deocamdata, nu au simtit nevoia sa isi ajusteze stilul de viata sau nivelul de consum", a declarat Emanuel Sanda, managerul Nielsen Romania.
Spre deosebire de romani, 47% din consumatorii din alte tari au declarat ca vor renunta la distractiile in oras, in timp ce un consumator din trei va opta pentru marci mai ieftine de produse alimentare, chiar daca isi ajusteaza bugetul pentru haine noi si factura pentru utilitati pentru a face economii.
Reprezentantii Nielsen au avertizat insa ca unele sectoare economice s-ar putea confrunta cu dificultati, comertul cu imbracaminte si cel tehnologic (telefonie, IT si electrocasnice) fiind cele mai afectate, in conditiile in care milioane de consumatori au declarat ca vor pune pe lista de asteptare aceste produse, cel putin la nivelul anului 2009. "Totusi, chiar si in perioadele de incetinire economica exista oportunitati", afirma Emanuel Sanda.
Acest